Spriedze, pretošanās, mīlestība. Īsā versija
Spriedze, pretošanās, mīlestība. Īsā versija
Vārdnīcas definē "mieru" kā “karadarbības un naidīguma neesamību", kā "laiku starp kariem" un "vienošanos starp karojošajām pusēm". Kara gaidīšana, šķiet, ir dabisks cilvēces stāvoklis. Kad īsti sākās šis karš? 2022. gada 24. februārī vai 2014. gadā? Varbūt tas sākās pirms trīsdesmit viena gada ar Ukrainas Neatkarības atjaunošanu? Daži saka, ka šis karš ilgst jau trīssimt gadu. Kari nesākas pēkšņi, taču tiem nav iespējams sagatavoties. Draudus visbiežāk negribas pamanīt, jo visi taču tic taisnīgumam un robežu neaizskaramībai. Jo baisāki ir draudi, jo grūtāk ir ticēt to iespējamībai. Tikai pēc tam, kad noticis nelabojamais, priekšnojautas var summēt ar nepadarīto. Tajā brīdī ikvienam ir vienkārša izvēle: cīnīties vai pakļauties, jo karš nedod citas iespējas. Ukraiņi izvēlējās pretoties un aizstāvēt savas mājas. Kad izdarām savu izvēli, sākas īstā cīņa. Tā notiek katru dienu katrā no mums, mūsu ikdienas darbā, pārvarot nogurumu, rūpējoties par citiem un ticot. Galvenais spēka avots šajā cīņā ir mīlestība, kas izpaužas rūpēs vienam par otru.
Izstāde “Spriedze, pretošanās, mīlestība. Īsā versija” ir par rīcības un bezdarbības sekām, par to, cik biedējoši ir skatīties acīs patiesībai, kad visa pasaule cenšas apiet ar līkumu asās malas vai tās neievērot. Mākslas darbiem, kas Ukrainā radīti pirms Krievijas pilna mēroga iebrukuma, ir apokaliptiska noskaņa. Daudzi mākslinieki savos darbos pauda, ka tuvojas tumši laiki, bet jutās kā mītā par Kasandru, kuras pareģojumiem neticēja. Mākslinieciskajai refleksijai nepieciešams laiks un distance, bet mākslinieciskā reakcija ļauj nekavējoties fiksēt kolektīvo stāvokli. Karastāvokļa mākslas darbi liecina par notikumu gaitu, apstākļiem un emocijām. Šajos darbos nav šaubu vai nenoteiktības, jo nāves tuvums padara dzīves sajūtu skaidru, izdzēšot lielāko daļu nokrāsu un pustoņu. Uz vistumšākā ļaunuma fona mīlestība izpaužas īpaši spilgti. Šis stāsts ir bezgalīgs.
Ukrainas Laikmetīgās mākslas muzejs (UMCA) iepazīstina ar savu pirmo starptautisko projektu, kas notiek Latvijā, Mākslas stacijā Dubulti, stāstot par brīdinājumiem, ko daudzi negribēja redzēt, par lēmumiem, kas jāpieņem visiem, un par vērtīgiem mirkļiem, ko var piedzīvot vistumšākajā laikā. Kuratores Tetjana Lisuna un Anna-Marija Kučerenko izstādē ir iekļāvušas 22 mākslinieku un mākslinieku kolektīvu vairāk nekā trīsdesmit darbus dažādos medijos: glezniecībā, grafikā, fotogrāfijā, video un jauktu tehniku objektos, kas radīti no 2010. līdz 2023. gadam. Tas ir laiks pirms kara un laiks, kad norisinās brutālais karš, ko Krievijas federācija uzsāka pret Ukrainu. Izstādītie darbi nāk no UMCA kolekcijas un dažādām privātkolekcijām Ukrainā un ārvalstīs.
Izstādes dalībnieki ir Ukrainas laikmetīgie mākslinieki Mihailo Aleksejenko, Pjotrs Armjanovskis, Open Group, Anna Zvjaginceva, Žanna Kadirova, Alevtina Kahidze, Jana Kononova, Oleksandrs Kurmazs, Katerina Lisovenko, Romans Miņins, Veronika Mola, Daniils Ņemirovskis, Volodimirs Pavlovs, Kostjantins Poliščuks, Vasils Tkačenko-Ļjahs, Piekarpatu teātris, Vlada Ralko, Deniss Salivanovs, Romans Himejs un Jarema Malaščuks, Alīna Jakubenko, Kinder Album.
2023. gada pavasarī NVO Laikmetīgās mākslas muzejs (MOCA) izveidotais Ukrainas Laikmetīgās mākslas muzejs (UMCA) ir inovatīva muzeju institūcija, kas apvieno Ukrainas laikmetīgās mākslas profesionāļus, padara laikmetīgo mākslu pieejamāku dažādām auditorijām un ļauj veidot publisku dialogu par kopīgu nākotni laikmetīgās mākslas teritorijā. Lai gan muzejam trūkst ēkas un sienu, tas var lepoties ar speciālistu komandu un kolekciju ar vairāk nekā divsimt darbiem, kas radīti pēc 2022. gada 24. februāra un iegādāti par starptautisku ziedotāju līdzekļiem. Latvijā notiekošās izstādes “Spriedze, pretošanās, mīlestība. Īsā versija" pamatā ir Kara laika mākslas arhīvs, ko 2022. gada 24. februārī kā datubāzi sāka veidot un kūrēt MOCA. Pirmā publiskā arhīva izpausme bija Sesīlijas Alemani iniciētais projekts Piazza Ucraina, kas tika prezentēts 59. Venēcijas mākslas biennālē (2022). Arhīvs sadarbojies ar kultūras un mākslas muzeju MARKK Hamburgā, Pasaules Bankas mākslas programmu Vašingtonā, Tēlotājmākslas muzeju Bostonā, ASV, Museum für Kommunikation Berlīnē un Ars Aevi Laikmetīgās mākslas muzeju Sarajevā.
Izstādes pasākumi ietver izstādes atklāšanu 27. oktobrī plkst. 17.00, ekskursijas izstādē ar kuratoriem 28. oktobrī plkst. 14.00 un 29. oktobrī plkst. 14.00, ekskursiju izstādē kopā ar Mākslas stacijas Dubulti vadītāju 11. novembrī plkst.14.00, kā arī festivāla Prozas lasījumi pasākumu 9. decembrī plkst. 16.00, kurā esejas par izstādes "Spriedze, pretošanās, mīlestība. Īsā versija" darbiem lasa rakstniece Inga Žolude un viņas jauno rakstnieku prozas skola. Ieeja brīva. Izstāde atvērta katru dienu līdz 14. janvārim no plkst. 9.00 līdz 17.30. Ekskursiju pieteikšana : dubulti.art.station@gmail.com.
Mākslas stacija Dubulti ir vienīgā profesionālā izstāžu zāle Eiropā, kas atrodas funkcionējošā dzelzceļa stacijā. Tā darbojas kopš 2015. gada un piešķir jaunu dimensiju 20. gs. 70. gadu modernisma arhitektūras ēkai. Mākslas stacija Dubulti veido labāko Latvijas mākslinieku personālizstādes un starptautiskus projektus, akcentējot dialogu starp mākslas darbu un skatītāju. Izstāžu programma notiek ar Jūrmalas domes un Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstu. Mākslas stacijas Dubulti dibinātāja un vadītāja ir mākslas zinātniece Inga Šteimane.
Izstāde “Spriedze, pretošanās, mīlestība. Īsā versija" notiek ar Jūrmalas domes un Valsts Kultūrkapitāla fonda finansiālu atbalstu. Izstādi atbalsta arī Jūrmalas Mežaparki, Sony, Spirits and Wine Latvijā, NVO Laikmetīgās mākslas muzejs (MOCA), Ukrainas Laikmetīgās mākslas muzejs (UMCA) Ukrainā, Ukrainas Mākslas palīdzības fonds (UEAF) un Amerikas PEN kluba programma Artist in Risk Connections (ARC).