Tomass Hiršhorns. ART=SHELTER | MĀKSLA=PATVĒRUMS
Mākslas stacija Dubulti atklāj Tomasa Hiršhorna izstādi “ART=SHELTER” | “MĀKSLA=PATVĒRUMS”, kuru pats mākslinieks sauc par klātbūtnes un radīšanas darbu. Cerība, radīšana, dialogs, iekļaušana, (mākslas) mīlestība un apmaiņa - jā; naids, dusmas, vardarbība, negatīvisms, pasivitāte un aizvainojums - nē.
Tomass Hiršhorns saka: ”Kopš es sāku savu mākslinieka praksi, kari ielaužas dzīvē - pirmais Persijas līča karš (1990-1991), Ruandas pilsoņu karš (1990-1994), Čjapasas konflikts (kopš 1990. gada), Sjerraleones pilsoņu karš (1991-2002), Bosnijas karš (1992-1995), Kosovas karš (1998-1999), Čečenijas kari (1994-1996 un 1999-2009), PSRS and ASV kari Afganistānā (1979-1989, 2001-2021), ilgstošais Izraēlas - Palestīnas konflikts, 11. septembra terorakts, otrais Persijas līča karš (2003-2011), pirmais Lībijas pilsoņu karš (2011) un otrais Lībijas pilsoņu karš (2014-2020), Sīrijas pilsoņu karš (kopš 2011. gada), karš Autrumukrainā (kopš 2014. gada) un tagad karš Ukrainā (2022). Šie kari ar agresīvu uzstājību ir norādījuši uz jautājumiem: "Kā veidot mākslas darbu kara laikā?", "Vai mākslas darbs var būt jēgpilna reakcija uz karu?" un "Vai mākslai var būt dziedinoša ietekme uz kara katastrofu?”. Man nav vārdiskas atbildes uz šiem svarīgajiem jautājumiem, bet tas, ko es gribu darīt un ko daru - atbildu savos darbos, ar savu darbu formu. Es labi atceros pirmo Persijas līča karu un savu toreiz radīto skulptūru. "ART=SHELTER" | “MĀKSLA=PATVĒRUMS" ir forma, mana forma, mūsu forma, kas ir pretstatā pašreizējam Ukrainas karam, un šī forma pauž arī manu pārliecību, manu instinktu, manu intuīciju attiecībā pret visiem kariem un kara darbībām: māksla var un tai ir jābūt patvērumam, māksla dod un parāda patvērumu.
“ART=SHELTER” | “MĀKSLA=PATVĒRUMS” rada formu, uzsverot, ka māksla ir (kaut kam) patvērums. Māksla kā kaut kas, kas rada cerību – cerību par emancipētu un piepildītu dzīvi. Māksla kā kaut kas, kas modina mīlestību – mākslas mīlestību un līdz ar to visa mīlestību. Māksla ir tā, kas dod vēlmi radīt un darināt - radīt un darināt mākslu. Māksla ir tā, kas pārstāv, aizstāv un īsteno vērtību apmaiņu - dalīšanos ar skaistumu un patiesību. Māksla ir tā, kas īsteno iekļaušanu – katra cilvēka iekļaušanu. Un māksla ir tā, kas ģenerē dialogu pāri visām robežām un atškirībām. Es ticu, ka māksla vienmēr ir PAR kaut ko, tāpēc ka māksla būvē un veido, ir aktīva un produktīva. Māksla ir arī PRET kaut ko, un tāpēc "ART=SHELTER” | “MĀKSLA=PATVĒRUMS” ir forma, kas visās savās izpausmēs ir pret naidu, vardarbību un aizvainojumu, pret pasivitāti, dusmām un negatīvismu. Tas ir tas, ko es gribu apliecināt un manifestēt ar šo jauno “klātbūtnes-un-radīšanas-darbu” Latvijā.”
Piecpadsmit dienas no 21. aprīļa līdz 5. maijam mākslinieks Tomass Hiršhorns strādā Mākslas stacijā Dubulti no plkst. 9.00 līdz 18.00. Tiek radīts reizē mākslas darbs un darbnīcu telpa, reizē skulptūra un klātbūtne. Katru dienu mākslinieks vada kritisku darbnīcu ar nosaukumu Enerģija=jā! Kvalitāte=nē!. “Es kā mākslinieks noraidu jēdziena “kvalitāte” attiecināšanu uz saviem darbiem, un es negribu to attiecināt uz kāda cita darbiem. Katrs darbnīcu dalībnieks nāk ar kaut ko savu, ar kādu darbu, ko pats radījis, teiksim, ar tekstu, gleznojumu, zīmējumu vai dziesmu, ar kolāžu, skulptūru, video vai ko citu. Dalībnieks izvēlas tikai vienu savu darbu, lai to apspriestu saskaņā ar kritēriju Enerģija=jā! Kvalitāte=nē!,” paskaidro Tomass Hiršhorns. Improvizētā “studijā” turpat izstāžu zālē katru dienu notiek lekcijas, priekšlasījumi, diskusijas un sarunas ar skatītājiem.
Mākslas stacijas Dubulti kuratore Inga Šteimane par šo izstādi saka: “Agresija mūsdienu starptautiskajās tiesībās ir viens no smagākajiem pārkāpumiem un militāra spēka lietošana nav atļauta. Krievijas iebrukums Ukrainā rada pienākumu visām pasaules valstīm. Šim pienākumam ir vispārobligāts raksturs – tas ir erga omnes pienākums. Ko šajā situācijā var darīt mākslas institūcija? Vai mākslas institūcija var efektīvi izmantot savu praksi un neizskatīties infantila?
Tomass Hiršhorns jau trīsdesmit gadus savā mākslā ietver kritiku un brīdinošus signālus par to, ka mūsu politiskā un sociālā vide ir trausla, ka tajā ir pārāk daudz izņēmumu un pārāk ierobežojoši (klasiski) kritēriji identitātei un atšķirīgajam. Savus jaunākos darbus Tomass Hiršhorns veido kā telpu un apstākļus, kur iespējams pavadīt laiku un kaut ko radīt, kur var sarunāties un iepazīties ar līdzcilvēkiem. Māksliniekam ir īpašs veids, kā viņš īsteno savu politiku - aci pret aci ar katru skatītāju individuāli. Šo metodi tradicionālā politika mēdz saukt par “neiespējamu”.
Līdzīgu “neiespējamu” utopismu piedāvā arī Tomasa Hiršhorna darbu forma - tās ir bezgalīgi izvērstas un subversīvas skulptūras no industriāliem, neekskluzīviem un “neaizvainojošiem” (jeb neelitāriem) materiāliem, bez laika ierobežojumiem kā darināšanas, tā uztveres procesā. Šo skulptūru pamatā ir subjektivitāte (“vēlme būt attiecībās ar pasauli”). Vispirms tie ir materiāli, ko visi pazīst un lieto. Mākslinieks ir pret to, lai skatītājs (kā subjekts) tiktu identificēts kā “nekvalificēta persona” vai tiktu saukts par neprofesionāli. Hiršhorna monumentālo apdzīvojamo skulptūru forma ir radusies intuitīvi un tāpat - intuitīvi - to attīsta skatītājs, savā subjektīvā veidā radot jaunu, vitalitātes un iniciatīvas pārpilnu pasauli, kas rezonē ar Delēza atklāto sajūtu loģiku kā cilvēces konstituēšanās pamatu.
Izdzīvojot Ukrainas karu un redzot, kā savu nozīmi zaudē struktūras, koncepti un vērtības, kas iepriekš tikuši uzskatīti par neapšaubāmiem un stabiliem, Mākslas stacija Dubulti piedāvā unikālu iespēju klātienē iepazīt Tomasa Hiršhorna “empīrisko” mākslu, kuras sistēmiskā kritika un cilvēka (indivīda) vērtības daudzināšana šķiet viens no atbilstošākajiem veidiem, kā īstenot morālo atbildību šajā laikā.”
Tomasa Hiršhorna izstādē "ART=SHELTER” | “MĀKSLA=PATVĒRUMS” no 21. aprīļa līdz 5. maijam būs iespējams:
iepazīties ar izcilā Šveices laikmetīgā mākslinieka Tomasa Hiršhorna mākslas darbu un tā tapšanu;
piedalīties radošajās darbnīcās Enerģija=jā! Kvalitāte=nē!;
piedalīties izstādes improvizētajā studijā Enerģija=jā! Kvalitāte=nē!.
Par savām darbnīcām Enerģija=jā! Kvalitāte=nē! Tomass Hiršhorns saka: “Es kā mākslinieks noraidu jēdziena “kvalitāte” attiecināšanu uz saviem darbiem, un es negribu to attiecināt uz kāda cita darbiem. Katrs darbnīcu dalībnieks nāk ar kaut ko savu, ar kādu darbu, ko pats radījis, teiksim, ar tekstu, gleznojumu, zīmējumu vai dziesmu, ar kolāžu, skulptūru, video vai ko citu. Dalībnieks izvēlas tikai vienu savu darbu, lai to apspriestu saskaņā ar kritēriju Enerģija=jā! Kvalitāte=nē!”.
Tomass Hiršhorns (Thomas Hirschhorn) dzimis 1957. gadā Bernē, Šveicē.1978-1983 studējis Cīrihes Mākslas skolā (Kunstgewerbeschule Zürich). Dzīvo un strādā Parīzē kopš 1983. gada. Veidojis daudzas solo izstādes - 2021. gadā “Sarkanā līnija” - “The Purple Line”, MAAXI, Museo nazionale delle arti del XXI secolo - Romas Laikmetīgās mākslas muzejā MAAXI; “I-nfluencer-Poster”, Alfonso Artiaco galerijā Neapolē - Galleria Alfonso Artiaco, Napoli; “Fragmentu sabiedrība” - “Community of Fragments”, galerijā GL Strand Kopenhāgenā, Dānijā; “21 gads Delēza monumentam” - “21 ans Deleuze Monument” Aviņjonā, Francijā - Pôle culturel associatif de Saint-Chamand; “Spinozas auto” - “Spinoza-Car”, BOZAR Briselē; 2020. . gadā - gadā - “Mūžīgās drupas” - “Eternal Ruins”, galerijā Chantal Crousel Parīzē; 2019; “Tomasa Hiršhorna kartes” - “Thomas Hirschhorn – Maps”, kontekstā ar muzeja kolekciju, Musée Jenisch Šveicē. Piedalījies daudzos starptautiskos projektos, tostarp 2013. gadā 13. Stambulas biennālē “Mammu, vai es esmu barbars?” 2015. gadā “Visas pasaules nākotnes” - “All the World’s Futures”, 57. Venēcijas mākslas biennālē, “dAPERTutto” 48.Venēcijas Mākslas biennālē, kā arī 2011. gadā ir Šveices paviljona autors Venēcijas biennālē. 2015. gadā Tomasa Hiršhorna skulptūra “Eye to Eye Subjecter” bija skatāma Mākslas stacijas Dubulti atklāšanas izstādē “Man sirdī tīģer’s”.
Izstādes darba laiks: 21.04.-05.05. plkst.9.00-18.00.
Izstādes darba laiks: 05.05.-29.06.- plkst.9.00-17.30
Ieeja mākslinieka Tomasa Hiršhorna izstādē "ART=SHELTER” | “MĀKSLA=PATVĒRUMS” un dalība radošajās darbnīcās bez maksas.
Mākslas stacijas Dubulti dibinātāja un kuratore ir Inga Šteimane. Programma īstenota ar Jūrmalas valstspilsētas domes un Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstu.
Teksts: Inga Šteimane